Header

Panels at Conferences

19. Deutschsprachiger Japanologentag

August 20–22, 2025 in FranKfurt, Germany

Panel "Zeitordnungen und Zeitempfindungen in der Literatur des japanischen Mittelalters"

Chair and Discussant: Simone Müller

Panel desciption: Studien zu Zeitvorstellungen des japanischen Mittelalters befassen sich oft mit bekannten Konzepten wie mujōkan, dem ästhetisierten Gefühl von Vergänglichkeit, oder mappō, dem Zeitalter des Niedergangs der Lehre des Buddha. Bei einer eingehenderen Betrachtung der literarischen Erzeugnisse wird jedoch schnell klar, dass die Literatur des japanischen Mittelalters eine weit vielschichtigere und komplexere Bandbreite an Zeitvorstellungen sowie damit verbundenen Gefühlausdrücken aufweist. Hierbei zeigen sich einerseits genrespezifische Eigenheiten, aber auch innerhalb spezifischer Gattungen oder Textsorten manifestieren sich je nach Thematik und Autorschaft erhebliche Differenzen im Ausdruck von Zeitlichkeit und ihrer Erfahrung. Im Rahmen des Panels soll verschiedenen Zeitordnungen und Zeitempfindungen in literarischen Werken des japanischen Mittelalters nachgespürt werden.
Das Panel vereint Forschende, welche in einem an der Universität Zürich laufenden Projekt zum Thema „Time and Emotion in Medieval Japanese Literature“ engagiert sind. Léo Messerschmid befasst sich in seinem Referat mit religiöser Lebenszeit und dem Gebrauch von „rechter Zeit“ (kairos) im Konjaku monogatarishū. Nathalie Phillips beleuchtet in ihrem Beitrag transzendente Raum-Zeit-Ordnungen andersartiger Welten, die sich durch die Auflösung üblicher Zeitverhältnisse auszeichnen, in mittelalterlichen Erzählungen. Sebastian Balmes schliesslich erörtert in seinem Vortrag unter Hinzuziehung verschiedener narratologischer Ansätze das wechselseitige Verhältnis von Zeit und Emotion in den engi des Shintōshū. 
Das Panel schliesst mit einer kritischen Diskussion der drei Referate durch Simone Müller, in welcher die in den verschiedenen Werken beschriebenen divergierenden Zeitordnungen und -empfindungen historisch, soziopolitisch, und bezüglich ihrer Funktionalität respektive intendierten Leserschaft eingeordnet werden. 

Presentations:
Léo Messerschmid: Lebenszeit und rechte Zeit: Perspektiven zum Gebrauch der
Lebenszeit in der setsuwa-Sammlung Konjaku monogatari shū

Nathalie Phillips: Blüten im Winter, Schnee im Sommer: Zur Konzeption transzendenter Temporalität
in mittelalterlichen japanischen Erzählungen

Sebastian Balmes: Zum narrativen Potenzial von Zeit und Emotion in den engi des Shintōshū

The 18th Annual Conference on Asian Studies (ACAS): Asian Temporalities: Chronologies, Seasons, Tenses

November 22–23, 2024 in Olomouc, Czech Republic

Panel: Temporal Morphologies, Layers, and Cognition: Narratological and Metaphorical Aspects of Time in Classical and Medieval Japanese Literature
Chair: Simone Müller

Panel description: The panel aims to explore different morphologies of time, temporal layers, and cognitive aspects of time in classical and medieval Japanese literature. Through the examination of narrative structures and temporal metaphors in various literary genres, we seek to determine whether time is depicted as cyclical, alternating, or linear, whether the texts focus on the past, present, or future, and how time is cognitively experienced in terms of duration (stretched or compressed). The first presentation by Berfu Sengün analyzes narrative temporalities in the Heian court novel The Tale of Genji using Genette’s categories of order, duration, and frequency. Simone Müller’s paper moves on to an investigation of various morphologies of time and temporal layers in medieval court literature by examining the narrative structure and temporal metaphors of three works from the late Kamakura period. The closing presentation by Nathalie Phillips examines cognitive experiences of time and temporal discrepancies in three tales from the Muromachi period, focusing on their language, metaphors, and narrative features. Through these case studies, we aim to determine if the temporal morphologies and layers in classical and medieval Japanese literary works are genre- or gender-specific, and how these differences relate to the texts’ functions.

Presentations:
Berfu Sengün: Narrative Temporality in the Tamakazura Chapters of The Tale of Genji

Simone Müller: Variant Morphologies of Time in Court Diaries and Ceremonial Works
of the Late Kamakura Period

Nathalie Phillips: Journeys to Other Worlds: Temporal Discrepancies and Multiple Temporalities in Medieval Japanese Tales

16th International Conference of the European Association for Japanese Studies (EAJS)

17. - 20. of August 2023 at Ghent University
 
Panel: Time Perception in Medieval Japanese Texts
Discussant: Prof. Araki Hiroshi
 
Presentations:
Daniel Schley: "Perceptions of the past in Japanese court writings at the turn of the 12th century"
Abstract: I discuss the relationship of narratives with historical experience by examination of expressions for the past in court historiography and diaries. These texts give evidence of a new historical awareness I approach by investigating temporal aspects in regard to genre, social background, and purpose.
 
Nathalie Phillips: "Suspended in time: human lives between transience and longevity in mdieval Japanse tales"
Abstract: Scattered comments regarding the perceived brevity of human life appear in medieval tales where encounters with other worlds and forms of existence betoken a vast cosmological framework. How do such tales reflect the relative position of humans within it and articulate layers of temporality?
 
Simone Müller: "Time perceived, felt, and envisioned: temporal sensations and cognition in three medieval court diaries"
Abstract: Medieval court ladies’ diaries reflect the same social background, but they vary in terms of how they figuratively map time and shape emotional communities. Such aesthetic objectifications of temporal sensations can be decoded by focusing on the works’ poems using cognitive linguistic approaches.
(find the more detailed abstracts here)